Morala
-I-
Educaţia morală nu se termină când ajungem la
maturitate. Atunci ea ne e mai necesară ca oricând şi poate mai
folositoare, fiindcă singurii de la care învăţăm suntem noi şi
viaţa. Viaţa e un mentor dur, dacă nu ne străduim să ne îndreptăm.
Copii, nu avem decât mici defecte. Micile defecte
cresc odată cu noi şi devin mai urâte şi mai supărătoare. Minciuna, de
exemplu, neplăcută la un copil, devine la omul matur un viciu înjositor. Lăcomia
la masă, un păcat neînsemnat la un copil, e o înclinaţie grosolană, de
neînţeles şi aproape bestială la un om în toată firea. Lupta, pe care
educaţia ne-a făcut s-o dăm cu defectele noastre când eram copii, nu poate
înceta niciodată pentru că victoria nu are cum să fie completă şi pentru că
viaţa ne scoate mereu în cale tot felul de ispite.
-II-
Ar fi bine ca la vârsta de douăzeci de ani să ne
supunem unui examen atent şi sincer al naturii noastre morale. E important
să ştim ce defecte şi ce vicii sunt de reprimat în noi, ce calităţi şi virtuți
avem sau putem dobândi. Acestea făcute am putea încerca, cu voinţă şi
curaj, să devenim mai buni.
Să iubim ce e adevărat, ce e bine, ce e mare şi
nobil! Fără concesii pentru ce e mediocru, lipsit de generozitate şi de
frumuseţe! Fără concesii pentru ce e urât, josnic şi trivial! Fără
concesii pentru ce e rău şi nesănătos!
-III-
Bunele sentimente şi pasiunile generoase sunt de
cultivat, de dezvoltat în noi. Acestea au efecte fericite asupra
sufletului şi corpului. Sentimentele şi pasiunile generoase combat apatia
care uzează omul rapid. Ele ne sunt însă utile doar dacă le controlăm,
doar dacă le subordonăm raţiunii şi voinţei. Ele devin astfel ajutoare
preţioase în neîncetata luptă interioară dintre virtute şi viciu, dintre bine
şi rău.
-IV-
Morala are ca scop de a ne pregăti să asigurăm
victoria binelui în noi şi de a ne oferi deprinderi şi reguli care fac
revenirea agresivă a răului mai puţin frecventă şi mai puţin
periculoasă. Ca să fim mai activi în fapte decât în vorbe, ca să nu trebuiască
să fim puşi pe calea cea dreaptă de conştiinţă decât în mod excepţional, e
necesar ca practicarea binelui să rezulte din norme acceptate şi imperative
aplicate repetat, firesc şi inflexibil. Aşa vom atinge singurul gen de
perfecţiune compatibil cu natura umană. Aşa viaţa ne va fi liniştită şi
plăcută.
Faptele rele, greşelile îşi primesc în mod inevitabil
pedeapsa. Ea ne poate lovi în noi înşine prin mustrări de
conştiinţă. Ea ne mai poate lovi din exterior şi material. Justiţia
intrinsecă a lucrurilor e rareori inactivă. Datorită ei răul făcut naşte
durere, regret şi otrăveşte viaţa, în timp ce binele virtutea sunt surse de
bucurie.
-V-
Cultivarea calităţilor morale e o îndatorire a
fiecăruia dintre noi pentru că e bună şi pentru noi şi pentru
ceilalţi. Societatea trage foloase de pe urma calităţilor şi virtuţilor
noastre şi suferă din cauza defectelor şi viciilor noastre. Cultivarea
intelectului e necesară dar nu esenţială. „Știinţa fără conştiinţă e
ruina sufletului” spunea François Rabelais.
Ce reguli să ne impunem pentru a fi oameni în
adevăratul înţeles al cuvântului? Înainte de toate trebuie să fim sinceri,
simpli şi fireşti. Trebuie să respectăm adevărul în persoana noastră, în
vorbele şi în faptele noastre. Prefăcătoria şi minciuna sunt lucruri
abominabile. Să te prefaci şi să minţi înseamnă să nu-ţi faci
datoria. Datorăm adevărul celorlalţi şi nouă înşine.
Cel care minte nu ajunge doar demn de dispreţ, ci îşi
face şi viaţa grea, complicată. Pentru a acoperi o minciună are nevoie de o
altă minciună. Cu cât minte mai mult cu atât se cufundă mai mult în fals. Situaţia
devine repede insuportabilă. Dacă nu şi-a pierdut orice pudoare, e fără
încetare neliniştit şi tulburat.
-VI-
Să fim simpli şi fireşti e un mod de a fi
sinceri. Să încercăm să părem altceva decât suntem, înseamnă să ne
ascundem, să ascundem adevărul. Pedanteria şi afectarea sunt defecte
insuportabile pentru toată lumea. Dacă avem astfel de înclinaţii e bine să
scăpăm de ele.
O fire complicată nu e întotdeauna ceva frumos. O
existenţă unde luxul şi parada sunt pe primul loc împinge obligatoriu pe planul
doi lucrurile importante, cele pentru care merită să trăim.
Fericirea, forţa şi frumuseţea existenţei îşi au în
mare parte sursa în simplitate. Să fim leali, simpli şi fireşti ne
determină să fim în acelaşi timp sinceri şi deschişi, cinstiţi şi drepţi. Practicarea
sincerităţii şi francheţii e un mod superior de a arăta exact ce suntem, ce
simţim şi ce gândim.
Loialitatea se confundă în mare parte cu sinceritatea
şi cu francheţea. Ea le completează adăugându-le o siguranţă în
raporturile de la om la om dictată de sentimentele de probitate şi de onoare.
-VII-
În sfârşit, să fim oameni drepţi înseamnă să avem
toate calităţile pe care le-am trecut deja în revistă: integritate, echitate şi
fermitate. Nu există virtute superioară spiritului de dreptate, el rezumă
tot ce ne face să fim buni. Cei care-l vor dobândi îşi vor desăvârşi
pregătirea morală. Ei vor fi făcut deja mult pentru perfecţionarea lor şi
restul va veni aproape de la sine. Calităţile secundare le vor obţine fără
mare efort. Nu ne e permis totuşi să le neglijăm pentru că ele îşi au importanţa
lor.
Principalele calităţi secundare sunt:
− cumpătarea în vorbe şi în fapte, care dovedeşte
forţă de caracter şi bun-simţ;
− discreţia şi rezerva, fără care raporturile cu ceilalţi oameni, chiar cu prietenii, pot deveni insuportabile;
− modestia care dă meritului forţă şi relief;
− politeţea, amabilitatea care sunt semnele vizibile ale bunăvoinţei;
− ordinea în gânduri şi în fapte fără care o parte a rezultatelor acţiunii sau muncii se pierd;
− hărnicia minţii care-i dă voinţei mijlocul de a fi eficientă;
− sobrietatea şi cumpătarea în alimentaţie.
− discreţia şi rezerva, fără care raporturile cu ceilalţi oameni, chiar cu prietenii, pot deveni insuportabile;
− modestia care dă meritului forţă şi relief;
− politeţea, amabilitatea care sunt semnele vizibile ale bunăvoinţei;
− ordinea în gânduri şi în fapte fără care o parte a rezultatelor acţiunii sau muncii se pierd;
− hărnicia minţii care-i dă voinţei mijlocul de a fi eficientă;
− sobrietatea şi cumpătarea în alimentaţie.
Acestor calităţi pozitive e necesar să le adăugăm
dezgustul şi dispreţul pentru ce e grosolan şi trivial, pentru indecenţa în
vorbe sau fapte, pentru tot ce coboară omul la nivelul brutei. Aceeaşi
atitudine se impune să adoptăm şi faţă de plăcerile josnice. Oare de ce
morala actuală se arată atât de indulgentă cu abateri care nu vatămă doar
sănătatea corpului, ci şi a sufletului?
-VIII-
Gustul şi obişnuinţa unei anumite indecenţe morale, pe
care unii încearcă să le sădească în noi, sunt deosebit de periculoase. Va
fi mai uşor să ne apărăm de ele înainte de a fi muşcat din acest fruct otrăvit
decât după aceea. Bucătăria sănătoasă şi bună pare fadă după ce ai
consumat doar mâncăruri puternic condimentate care distrug stomacul. Cel
mai bine e să nu încercăm experienţe atât de dăunătoare şi să opunem ispitelor
reguli de comportament fixe întotdeauna respectate. Demnitatea vieţii,
mintea şi corpul vor avea de câştigat din aceasta.
Prin demnitatea adusă existenţei noastre obţinem stima
tuturor. Ori demnitatea constă în a ne respecta pe noi înşine, în a nu
face nimic care să ne înjosească în proprii noştri ochi şi în ochii celorlalţi.
Plăcerile grosolane sau imorale au acest dublu efect.
Dar nu e de ajuns să ne respectăm pe noi înşine,
trebuie să-i respectăm şi pe ceilalţi, în special pe bătrâni, pe femei, pe cei
care s-au remarcat prin virtuţile lor, prin talentele lor. Să fim
respectuoşi înseamnă să fim binecrescuţi.
-IX-
Indisciplina e o dovadă de slăbiciune morală şi un
mare rău pentru Ţară. Fără disciplină existenţa unei Naţiuni nu e
posibilă. Forţa colectivă se obţine prin disciplină. Libertatea,
mândria legitimă a omului, nu sunt afectate dacă el se supune, în viaţă sau în
acţiunea în comun, regulilor fără de care Naţiunile nu sunt decât gloate
neputincioase. Acceptarea disciplinei sociale nu înseamnă şi acceptarea
malversaţiilor unora dintre mai marii noştri. Să nu uităm însă că nu putem
combate răul din societate decât prin întărirea Statului.
Ne va fi uşor să fim disciplinaţi în societate dacă
vom stabili în noi stăpânirea de sine şi disciplina minţii. Doar cine ştie
să se supună va şti să conducă.
-X-
În concluzie:
− să păstrăm respectul şi să ocrotim întotdeauna demnitatea vieţii;
− să fim disciplinaţi;
− să iubim adevărul, să fim sinceri, simpli şi fireşti;
− să fim deschişi, cinstiți şi drepţi;
− să fim discreţi, rezervaţi, modeşti;
− să fim ordonaţi şi sârguincioşi, sobri şi cumpătaţi, binevoitori şi amabili.
Acestea sunt îndatoriri de diferite feluri, de importanţă inegală, dar sunt îndatoriri şi se cer îndeplinite.
− să păstrăm respectul şi să ocrotim întotdeauna demnitatea vieţii;
− să fim disciplinaţi;
− să iubim adevărul, să fim sinceri, simpli şi fireşti;
− să fim deschişi, cinstiți şi drepţi;
− să fim discreţi, rezervaţi, modeşti;
− să fim ordonaţi şi sârguincioşi, sobri şi cumpătaţi, binevoitori şi amabili.
Acestea sunt îndatoriri de diferite feluri, de importanţă inegală, dar sunt îndatoriri şi se cer îndeplinite.
Dordea Cosmin
____________________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu