SOCIETATEA
-I-
Bunăvoința
dă bunătății farmecul aparte pe care-l dă parfumul florilor. Bunătatea e uneori
energică, aspră şi intransigentă. Bunăvoința e întotdeauna blândă, cordială şi
dispusă să judece favorabil oamenii. Felul cum ne apar toate depinde de cum le
privim. Bunicul meu, unul dintre inșii cei mai binevoitori din câți am
cunoscut, obișnuia să spună cu o ironie blajină: „Când vorbesc cu chiorii, mă
uit la ei din profil. Așa le văd doar ochiul teafăr.”
Bunăvoința
ţine de acea condescendență dată de experiența de viaţă. Persoanele superioare
sunt în general binevoitoare, pentru că au prea multă minte pentru a se înjosi
cu meschinării. Pe tineri viaţa nu i-a învățat încă îngăduința. Multe fete exagerează
defectele altora. Vanitatea intervine aici şi se fac comparații doar în
propriul avantaj. Haine sau comportamente ridicole pot condamna pe cineva
irevocabil în ciuda calităților sale.
Bunăvoința
arătată numai celor dragi nu e în realitate bunăvoință. Adevărata bunăvoință e
ca Soarele care-i luminează la fel pe toţi.
-II-
Ajutorul însoțit de critici e greu de acceptat. Ajutorul însoțit
de bunăvoință e primit cu bucurie. Arta de a dărui e prin urmare obligatoriu de
dobândit. Dorinţa de a nu leza pe nimeni, implicată de bunăvoință, face
posibile faptele bune.
De regulă ne credem mai fragili, mai delicați, mai sensibili
ca alţii. Nenorocirile noastre ne par colosale şi ne rezervăm mila doar pentru
noi. Să încercăm să fim obiectivi, pentru că altfel nu vom putea să ne ajutăm semenii.
-III-
Cine
nu vede niciodată calitățile oamenilor sau lucrurilor e meschin. Urâtul şi răul
există, dar binele şi frumosul există de asemenea. De ce să le ignorăm? Nicio ființă
nu e atât de puţin dotată încât să nu aibă vreo calitate ascunsă. Iată ce e
necesar să descoperim. Dacă mai găsim şi acel punct unde simpatiile se
întâlnesc, dacă punem totul în valoare, vom creşte suma binelui existent.
Dimpotrivă
reaua-voinţă, bătaia de joc fac un rău disproporționat în raport cu importanța
lor. Ironizarea unei infirmități sau a unui defect poate afecta sau ruina o
întreagă viaţă. Prin bășcălie au fost distruse reputații, prietenii. Nimic mai
supărător ca batjocura.
-IV-
Bunăvoința
ne e folositoare. Pe lângă faptul că ne face îndrăgiți, ea ne înalță sufletul
şi-l ajută să aprecieze mai bine lucrurile. George Eliot ilustrează
frumos cele de mai sus când spune: „Cine are fire dispreţuitoare şi dezaprobatoare e ca pumnul. Poate da lovituri,
dar nu poate primi sau păstra nimic prețios.” – E incontestabil că o persoană răuvoitoare
îşi face rău în primul rând ei însăși.
Bunăvoința
ne dă totodată o seninătate ce ne permite să înţelegem ideile mari şi frumoase.
Să aruncăm mereu în drumul nostru semințele bunăvoinței şi simpatiei! Fără
îndoială că se vor pierde multe dintre ele, dar dacă una singură va încolți, ea
ne va bucura ochii și inima.
-V-
Politețea e intim legată de bunăvoință. Să
fii politicos a devenit contrar uzanțelor din prezent, deşi în trecut politețea
dădea farmec vieții sociale. Pe atunci relațiile dintre oameni erau de
neconceput fără finețe, măsură, discernământ, bun gust şi educație perfectă. Politețea
provine din respect. Altădată era recunoscută superioritatea de vârstă şi de
rang, ceea ce genera stimă. Între egali exista o amabilitate studiată poate,
dar care acționa ca lubrifiantul în angrenaje. În epoca noastră decadentă şi
libertină, politețea a ajuns în dizgrație.
Ar
fi o greșeală să clasăm blândețea şi farmecul manierelor, arta de a fi amabil
printre calitățile secundare de care ne putem lipsi. Să deosebim însă ce e
virtute de ce e aparență, ceremonial. Acest ultim fel de politețe e curtoazie
şi o întâlnim la toate Națiunile cu diferențe ce țin de manifestările
exterioare. Minuțioasa etichetă asiatică e superioară etichetei noastre prin
unele aspecte şi nu ar fi rău ca în școlile de la noi să existe cursuri de politețe
ca în Japonia.
-VI-
Cuvântul
politețe vine de la „a poliza”, „a șlefui” şi înseamnă în sens moral a netezi asperitățile,
a da suprafeței acel lustru, acea finisare care înnobilează materialele prețioase.
Diamantul arată mai bine când e prelucrat. La fel şi marile calități umane. Ele
ar pierde mult, dacă ar avea un aspect exterior aspru şi grosolan.
Unii
spun că politețea e un fel de minciună, de fățărnicie, fiindcă nu e expresia
unor sentimente reale. Afirmațiile lor sunt consecinţa revoltei împotriva
așa-zisei ipocrizii sociale. Putem fi însă și politicoși, și sinceri. Cum?
Străduindu-ne să gândim ce politețea ne determină să spunem şi să facem, manifestând
realmente simpatie pentru bucuriile şi necazurile altora, complimentând şi
felicitând onest. Politețea înlesnește raporturile sociale, schimburile de idei
şi după cum se vede e mincinoasă doar dacă vrem.
Opiniile
ni le putem susține la fel de bine pașnic, cu moderație, lăsându-le uneori
ghicite prin tăcere care e tot o formă de politețe. Această știință e ştiinţa vieții
în comun. Politețea, arta menajării aproapelui sunt indispensabile femeilor în
raporturile lor cu societatea şi mai ales în rolul lor de stăpâne ale casei.
Când citim biografiile doamnelor ilustre din trecut aflăm că ele erau de o politețea
desăvârșită știind să pună pe fiecare într-o lumină favorabilă.
-VII-
O
femeie va fi amabilă, politicoasă de fiecare dată când se va gândi mai mult la
ceilalţi decât la ea. Politețea ne place tuturor. Teoretic ar trebui să fim întotdeauna
la fel de cuviincioși cu toată lumea și în orice împrejurare, chiar când suntem
insultați.
Impolitețea
e cauzată de egoism, de nedreptate şi de vanitate. Mojicia faţă de cei mai mici
în rang ca noi merită îndeosebi blamul. Tratându-i cu aroganță pe cei care ne sunt
inferiori ierarhic sau social îi umilim în mod laș fiindcă nu pot riposta şi-i facem
să ne urască.
-VIII-
Politețea
e importantă pentru că suntem judecați după comportament. Lipsa timpului nu le
permite semenilor noștri să afle ce calități avem. Tot ce ei ne cer e
amabilitate şi respectarea uzanțelor. O atitudine curtenitoare ne va ajuta să
fim bine văzuți şi ne va aduce avantaje importante. Din acest punct de vedere,
neglijata politețe ne poate asigura succesul. O prietenă de-a mea alergică la gătit a obţinut fără intenţie o slujbă bună doar pentru că
la o agapă a ascultat cu interes, cu răbdare o necunoscută între două vârste
care i-a povestit timp de trei ore cum se prepară tot felul de ciorbe. Doamna
pasionată de fierturi acre face parte din conducerea unei mari companii.
Să
nu ezităm să purtăm dezinteresat discuții despre subiecte plictisitoare cu
persoane preocupate de ele. E o dovadă de bunătate. În plus vom fi vorbiți de
bine şi vom avea satisfacția că suntem apreciați pe merit.
Popescu Angela
______________________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX
Bunavointa se vede atunci cand discutia purtata plictiseste sau enerveaza si totusi nu se termina. ☺
RăspundețiȘtergere