SOCIETATEA
Milostenia
Milostenia
-I-
Milostenia e o îndatorire şi presupune iubire de oameni.
Iubirea de oameni e însă de neconceput fără dreptate. Am primit în viaţă mai
mult decât am meritat. Am făptuit răutăți şi nu toate au fost pedepsite. Ni s-a
făcut bine şi nici nu am observat. E drept prin urmare să le răspundem
celorlalţi la bine cu bine şi să le iertăm la rândul nostru greșelile.
Iată definiția pe care o dă filozoful Leibnitz iubirii de
oameni: „Să-i iubești pe ceilalţi înseamnă să te bucure fericirea lor şi să te
doară suferința lor.”
-II-
Nimeni nu ne poate obliga să fim sensibili la fericirea sau
la suferința altora. Totuşi o viață trăită fără să ne pese de semenii noștri e o
viață la fel de blamabilă ca aceea a slugii din parabolă care îşi îngroapă
banul de aur în loc să-l valorifice. Sunt în noi forțe cum ar fi inteligența,
inima care nu ne-au fost date pentru a rămâne nefolosite sau pentru a ne folosi
doar nouă.
Unii pretind că nu au ocazia să facă bine. Le-am putea
răspunde că ar fi de ajuns să privească în jur. Au nevoie de serviciile noastre
Familia, prietenii, necunoscuții chiar. Putem schimba zilnic în bine situaţia
cuiva. Cine e util şi altora are parte de bucurii durabile, pentru că împărtășește
trăirile celor pe care-i ajută.
-III-
Cuvântul „bucurii” să nu ne facă nerealiști. Recunoștința e
rară. Înțelegerea perfectă a intențiilor noastre şi mai rară. Ce ne va merge cu
adevărat la inimă va fi sentimentul că ne aducem contribuția la afirmarea
binelui. El a făcut posibile nenumărate fapte bune care au ușurat povara de
nevoi şi de griji de pe umerii multora.
Nu avem dreptul să spunem: „Nu are rost. Ce pot face e prea
puţin.” Un viitor senin se obţine prin progrese realizate în timp ca urmare a
acumulării de eforturi aparent lipsite de însemnătate sau de rezultate. Gândurile bune, faptele generoase nu se pierd, cu
toate că uneori nu li se văd efectele.
-IV-
Oricare
ne-ar fi condiţia sau vârsta, învățătura sau ignoranța, bogăţia sau sărăcia,
putem nutri ambiția de a fi drepți şi buni. O astfel de ambiție e deosebit de
tonică pentru noi înşine, dându-ne un țel superior intereselor sau satisfacțiilor personale. Să trăim
doar pentru noi e meschin. Să ne cultivăm grădina, dar să dărâmăm zidurile din
jurul ei ca aceia care au nevoie de sprijinul nostru să poată intra.
În zilele noastre cuvântul altruism tinde să înlocuiască cuvântul milostenie, deşi are defectul că exprimă prea formalist capacitatea de a ne identifica cu ceilalţi. Aceia pe care cuvântul milostenie îi deranjează consideră că el exprimă inegalitatea. În realitate milostenia e iubire, adică suprema egalitate a sufletelor.
-V-
Sunt ființe predispuse firesc
să se gândească mai mult la ceilalţi decât la ele. Când o asemenea înclinație
nu e spontană, poate fi dobândită. Să adăugăm că milostenia nu se limitează la a
dărui. Adevărata milostenie e sufletul existenței. Ea se aplică tuturor
împrejurărilor, ea repară lucrarea răului prin aceea a binelui, ea inspiră o gingășie care face nedureroasă pansarea
rănilor, ea adaugă îndatoririlor obligațiile voluntare. O persoană milostivă nu
doar respectă viaţa semenilor săi, ci chiar şi-ar da viaţa pentru ei. Femeile
practică acest gen de eroism în ciuda slăbiciunii lor fizice. Cutezanța de care
ele dau dovadă în situații dificile e atât de obișnuită, că nu surprinde pe
nimeni.
Câte nu au făcut femeile în teribilul an 1944 pentru a atenua
ororile războiului! O doctoriță a împiedicat expedierea într-un lagăr din
U.R.S.S. a soldaților răniți din spitalul unde se afla şi bunicul meu lovit în
piept de un glonț în timpul luptelor din nordul Moldovei. Bunica unei prietene,
infirmieră participantă la toată Campania din Est, a cerut imediat după Actul
de la 23 August să fie trimisă în regiunea Karaganda din R.S.S. Kazahă pentru
a-i ajuta pe prizonierii de război români aflați acolo. Ceea ce ea le-a adus a
fost mai ales mângâierea regăsirii cuiva din Patrie. Faptul de a le spune
acelor necunoscuți „Sunt româncă”, de a le vorbi în românește de Ţară, de a le
trata după puterile ei bolile a fost un act de supremă milostenie.
Învățătura dată neștiutorilor e la fel de importantă ca mâncarea
dată flămânzilor, fiindcă e cât se poate de adevărat că omul nu trăiește doar
cu pâine. În jurul nostru vom găsi întotdeauna pe cineva care să aibă nevoie de
hrană pentru minte şi suflet. Cunoștințele noastre, înțelepciunea noastră pot
fi folositoare altora şi avem obligaţia să li le oferim fără rețineri. Darul
pentru minte şi inimă e prioritar. La moartea unei femei meritoase, cei care au
cunoscut-o spuneau emoționați: „Ce se va întâmpla cu noi? Eram toţi săracii
ei.”
-VII-
Milostenia ne cere să facem bine inclusiv celor de care avem
motive să ne plângem. Ea e mai puţin rigidă ca dreptatea, care ne determină
să-l lăsăm pe rău să-şi primească pedeapsa meritată. „Dacă-i abandonăm pe răi,
ei vor deveni mai răi”, spunea filozoful Platon. Pe acest principiu,
transformat în poruncă de creștinism, se bazează orice regenerare socială. Nu
există om care să nu poată fi făcut mai bun cu tact, cu blândețe, cu înțelepciune.
Când răul ne-a fost făcut nouă, iertarea e cea mai admirabilă formă a
milosteniei, pentru că înfrânge în noi trufia.
Simpla iertare poate fi amestecată cu o cantitate oarecare de
resentimente. Scopul ar fi să ne purtăm omenește cu dușmanii, pentru că să-i
iubim efectiv nu e posibil. Afecțiunea e un sentiment, nu o putem impune
inimii. Ilustrativă pentru ce am spus e poezia lui Victor Hugo „După luptă”. Pe
câmpul acoperit de cadavre un muribund striga „Apă!”. Un ofițer însoțit de un
soldat, care treceau călare prin apropiere, l-au auzit. Ofițerul, tatăl
poetului, îi întinde plosca sa soldatului ca s-o dea rănitului. În timp ce
soldatul se apleca pentru a-l ajuta să bea, rănitul se ridică în capul oaselor
şi trase cu pistolul în ofițer. „Lasă-l totuşi să-şi potolească setea”, spuse
ofițerul, deşi glonțul trecuse atât de aproape de el că-i smulsese pălăria de
pe cap.
Popescu Angela
____________________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX






Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu