Tainele
-I-
Iniţial mintea ni se răzvrăteşte împotriva tainei. Taina e o
sfidare pentru trufaşa raţiune umană, de aceea o neagă. Dar nimic nu e mai
îndărătnic ca taina. Ea revine peste tot, în toate formele, ca pentru a ne da
cu tifla. Un turist ateu ostil tainelor
savura la micul dejun un ou fiert când fu întrebat de un alt turist:
- Ce a fost mai întâi, oul sau găina?
Omul nostru, surprins, dădu acest răspuns:
- Atât oul cât şi găina sunt tipuri eterne simbolizate de şarpele egiptean care se muşcă de coadă.
La care interlocutorul îi replică:
- Aţi înlocuit taina oului cu alta mai mare.
Omul nostru, surprins, dădu acest răspuns:
- Atât oul cât şi găina sunt tipuri eterne simbolizate de şarpele egiptean care se muşcă de coadă.
La care interlocutorul îi replică:
- Aţi înlocuit taina oului cu alta mai mare.
-II-
Pe
vremea când obişnuiam să bat câmpii ca turistul ateu pomenit mai sus, i-am
mărturisit unui vecin preot că resping tainele creştine. El mi-a spus cu
blândeţe:
- Tinere, când vei căpăta mai multă experienţă, vei vedea că greşeşti.
- Tinere, când vei căpăta mai multă experienţă, vei vedea că greşeşti.
Preotul
vru să schimbe vorba, aşa că am insistat declarând ferm că nu admit ce
dezorientează raţiunea.
- Tainele ne dezorientează raţiunea, hmm..., făcu el. Oare o simplă privire asupra lumii nu o dezorientează întotdeauna? Sunt multe lucruri pe care nu le înţelegem şi în loc să ne smerim, ne umflăm în pene. Acestei mândrii Religia îi opune taina. Religia se adresează sufletului, ea potoleşte în noi setea de sublim, de perfecţiune şi de infinit, ea are nevoie prin urmare de un limbaj la înălţimea idealurilor sale. Fără taine, Religia nu e Religie. Omul nu va venera ce e la nivelul lui. El îl acceptă pe Dumnezeu doar dacă-L ştie la mare înălţime, printre nori.
- Tainele ne dezorientează raţiunea, hmm..., făcu el. Oare o simplă privire asupra lumii nu o dezorientează întotdeauna? Sunt multe lucruri pe care nu le înţelegem şi în loc să ne smerim, ne umflăm în pene. Acestei mândrii Religia îi opune taina. Religia se adresează sufletului, ea potoleşte în noi setea de sublim, de perfecţiune şi de infinit, ea are nevoie prin urmare de un limbaj la înălţimea idealurilor sale. Fără taine, Religia nu e Religie. Omul nu va venera ce e la nivelul lui. El îl acceptă pe Dumnezeu doar dacă-L ştie la mare înălţime, printre nori.
Contrariat de ce auzeam, am replicat cu argumente considerate
atunci de mine ca solide, dar care astăzi îmi apar aşa cum sunt în realitate:
inconsistente şi neconcludente.
Preotul sfârşi prin a-mi zice:
- Prietene eşti prea inflexibil, voi aştepta ca viaţa să te facă mai îngăduitor.
- Prietene eşti prea inflexibil, voi aştepta ca viaţa să te facă mai îngăduitor.
-III-
Am
avut într-adevăr nevoie de timp pentru a înţelege că raţiunea e incompetentă în
probleme religioase şi că teologii cunosc mai bine natura umană decât filozofii
atei.
Înclinația
spre divin e firească, veche, universală şi permanentă la om. Ştiinţa poate
aborda supranaturalul? Nu! Ar fi bine ca ştiinţa să admită că sunt lucruri pe
care nu le poate explica şi că e preferabil pentru ea să se limiteze la
domeniul său specific.
-IV-
Abordăm
universul nu cu modestia care ar trebui să ne plece capetele în faţa
imensităţii sale, a organizării sale perfecte, ci cu aroganţă şi cu pretenţia
că-l putem înţelege. Îl somăm pe Dumnezeu să ni se arate când I-am putea
contempla lucrarea, când I-am putea simţi prezenţa în inimile noastre. Ca pedeapsă
pentru semeţia de care dăm dovadă, Dumnezeu ne-a tulburat judecata.
Ateismul
e un amestec eterogen de rebuturi filozofice şi din el nu înţeleg nimic nici
cei care-l predică, nici cei cărora li-l predică. Absurdităţile detractorilor
Religiei sunt mai de nepătruns ca adevărurile supreme şi refuzul lor de a crede
în taine îi determină să facă greşeli aberante. Ei resping cultul, Religia, ei fac
temenele în faţa unor principii bizare, ei consideră sfinte inexactități de
gândire evidente, ei glorifică nestatornicia, ei nu scapă nicio ocazie pentru
a-şi da importanţă. Pe mine comportamentul lor m-a adus pe calea credinţei. Pe
cât de mult îl neagă ei pe Dumnezeu, pe atât de mult am ajuns eu să-L iubesc.
-V-
Tainele
în Religie corespund instinctului mistic care e în firea noastră. Nu am vrea un
Dumnezeu fără taine. Lumea însăşi ne-ar părea anostă, monotonă fără taine. Iată
de ce nimic nu e mai răspândit printre oameni ca religiozitatea.
Predescu Virgil
______________________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu